10 mei 2017

Instagram: leuk voor elke fotografieliefhebber

Er zijn tegenwoordig heel wat manieren om je foto's te laten zien. Het papieren fotoalbum natuurlijk, al lijkt dat terrein te verliezen aan de vele digitale presentatiemogelijkheden. Overigens blijft het papieren album een prachtige herinnering. Mijn dochter en haar echtgenoot maken elk jaar een 'jaaroverzicht' met gebeurtenissen uit het leven van hun twee kindertjes, onze kleinkinderen dus. Dat zijn albums die met de dag 'meer waard' worden!

Van de digitale middelen vind ik, naast een blog of een album (Google Foto's, Smugmug, Flickr e.v.a.), Instagram leuk. Daarom hier iets meer over de mogelijkheden die je hiermee hebt.
De bedoeling van Instagram is oorspronkelijk om foto's te 'posten' vanaf je mobiele telefoon. En dat betekent tot op de dag van vandaag dat je niet rechtstreeks vanaf je PC foto's op Instagram kunt zetten. Maar er zijn intussen genoeg 'sluipwegen' om dat toch te kunnen doen.


Instagram is een geweldig leuk platform om te laten zien wat jij leuk/mooi/interessant vindt. Er zijn mensen die foto's posten van reizen, mode, zwart-witfotografie, motorfietsen, architectuur en nog heel veel meer. Mijn Instagramfoto's gaan doorgaans over mijn motorreizen, fotocursussen, bijzondere bezoeken, kamperen en een enkele keer wat meer privé.

Hekjes
Foto's worden voorzien van een # met een kreet daarachter. Dat maakt ze gemakkelijk vindbaar. Instagramliefhebbers zoeken naar deze hashtags om zo Instagrammers te vinden met dezelfde interesses. Die hashtags kun je - dat vind ik handig althans - in een notitieapp'je zetten, zodat je consequent in vergelijkbare berichten dezelfde # kunt gebruiken. Ik gebruik daarvoor Clipper Sync, op de PC, dat automatisch synchroniseert met dezelfde app op laptop, tablet en telefoon. Overal heb ik zo steeds dezelfde hashtags tot mijn beschikking!

Voor het publiceren vanaf de PC gebruik ik Hootsuite, een veelzijdige twitterapp die ook Facebook, Google+, Linkedin en Instagram kan voeden. Ook Hootsuite heb ik op al mijn apparaten en ook daar is steeds alles gesynchroniseerd. Daar heb je dus geen omkijken naar.

Eenmaal alles goed geïnstalleerd werkt het als volgt. Ik open in Hootsuite een foto (als bijlage bij een bericht), geef Instagram op als het platform waarop gepubliceerd moet worden, schrijf enkele regels ter toelichting op de foto, knip en plak uit Clipper Sync de gewenste hekjes (ik heb diverse rubrieken gemaakt) en zeg: publiceer.

Melding
Op dat moment gebeurt er nog niets, behalve dat er een melding naar mijn telefoon en tablet wordt gestuurd dat er een bericht klaarstaat voor Instagram. Met de telefoon open ik dat, de eerder getypte tekst wordt er aan toegevoegd en ik kan publiceren op Instagram. Op het moment dat ik dat wil.

IFTTT
Met If This Then That verfijn ik een en ander nog. IFTTT is een app (PC, tablet, telefoon - synchroniserend ook) die 'zegt': als dit gebeurt ('trigger'), dan doe ik dat. Zo heb ik ingesteld dat als in een Instagrambericht de hashtag #fb staat, deze foto met tekst ook op mijn Facebook-tijdlijn wordt geplaatst. Zonder enige tussenkomst van mij. Datzelfde heb ik ook ingesteld voor Linkedin en Flickr, overigens. IFTTT 'doet' hier 'in huis' nog veel meer overigens. Zo schakelt de slimme Nefit thermostaat de CV-ketel uit als uit een weersite blijkt dat het hier buiten 15 graden of warmer is.

Kortom: die PC en die telefoon heb je, dus gebruik deze ook. Al die reacties op vooral je foto's, dat is toch leuk? Of maak je ze alleen voor... ja, voor wat dan?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten