30 juli 2017

'Nee, ik wil niet mijn kind op de foto'

Een familiecamping in Frankrijk, in het Loiredal. De beheerder heeft mij gevraagd wat foto’s van bepaalde gebeurtenissen te maken. Ik was hier in het najaar 2016, schreef de (Nederlandse) teksten voor de website van de camping en maak nu tenslotte nog wat foto’s. Eén van de te fotograferen situaties heeft betrekking op de activiteiten van het animatieteam, met de kindertjes dus.

Er worden kinderen geschminkt. Altijd leuk voor de foto, kleurrijk. Ik kom toevallig langs en heb een camera bij me. Als ik mijn toestel richt op het meisje dat wordt geschminkt hoor ik een vrouw tegen haar kind zeggen: “Kom maar hier, ik wil niet dat je ook op de foto komt.” Verbaasd kijk ik haar aan. “Waarom niet?”, vraag ik natuurlijk. “Je weet nooit wat er met zo’n foto gebeurt”, krijg ik als antwoord.






Een man tegenover me schudt zijn hoofd. Geen idee waarom. Ik overweeg in discussie te gaan. Maar met al die kinderen erbij is dat wellicht geen goed idee, merkt ook een van de meiden van het animatieteam terecht op. Wel laat ik nog even weten dat ik het overdreven vind: schminken op een camping in Frankrijk smeekt om foto’s. Blijf dan binnen, met de gordijnen dicht. Dan weet je zeker dat er niets of niemand op de foto komt. “Maar gekken heb je overal.” Klopt, maar met die gedachte zou ik niet de hele dag willen leven. Ik ga uit van het goede, het positieve, zolang het tegendeel niet is bewezen… Blijf opletten, blijf waakzaam, maar overdrijf dat niet door je kind van vakantiefoto’s op een Franse camping te weren. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten