27 november 2017

Ga verstandig om met geheugenkaartjes

Bij mijn basiscursussen fotografie in Breda merk ik vaak dat veel mensen 'onzorgvuldig' met hun geheugenkaartjes in de camera omgaan. Daarom hier nog eens een toelichting op een goede en veilige manier van werken.



Stap 1.
Een nieuw gekocht kaartje stop je in de camera en formatteer je voor het eerste gebruik. In elke camera zit in het menu de optie om een kaartje te formatteren.

Stap 2.
Ga fotograferen en sla de beelden in het gewenste formaat op op je kaartje. Jpg of raw, de keuze is aan jou - maar ik adviseer sterk raw als je camera dat kan.
Wis tussentijds geen beelden van je kaartje. Dat vergroot de kans op storingen op dat kaartje.

Stap 3.
Klaar met fotograferen? Met een kaartlezer breng je de beelden naar je computer. (Ik sluit liever geen camera aan op een apparaat waarop 230V staat. Is mij ooit door een deskundige aangeraden en voor een paar euro heb je een kaartlezer.) Als je vervolgens beelden wilt verwijderen doe je dat met de software op de PC.

Stap 4.
Kaartje terug in de camera en opnieuw formatteren. Beelden verwijderen is niet voldoende en vergroot opnieuw de kans op storingen.

Zo moeilijk is het dus niet. Als je je aan deze stappen houdt heb je jarenlang plezier van je geheugenkaartje(s)!
Heb je meerdere camera's? Houdt dan elk kaartje steeds bij dezelfde camera. En leen je even een kaartje van iemand anders? Eerst formatteren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten